Deelname Jo aan de 24 km Radio Trail

Het begon allemaal met deze flyer. Iemand van het Blekkerbos-trail-team deelde die uit aan de inschrijving van de geliefde jaarlijkse Biestloop in Waregem, zondagnamiddag 6 december 2015, vijf weken voor de bostrail. Als voorbereiding liep ik 22km op het strand in het losse zond tussen Zeebrugge en Blankenberge, tussen de scholeksters, de visdieven, de sterns, de honden en de meeuwen. In Nokere liep ik mijn favoriet trainingsparcours van 21km: met de gekende stevige klims en heerlijke afdalingen.



En alzo werd het zaterdag, 16 januari, de dag van de Radio Trail. Bijna alweer overslapen voor een loopevenement. Ik drukte de wekker van mijn Samsung af en dommelde terug in. Bij 't gepiep van de ouwe Nokia sprong ik uit bed. Een prachtige dag, geen wolkje aan de lucht, een blauwe hemel, je kon 30 km ver kijken, geen zuchtje wind en 3°C. Twee boterhammen met confituur en 2 koppen zwarte koffie. Hetzelfde ontbijt als Jacques. Voor elke marathon at Jacques twee boterhammen met confituur. (nvdr Jacques = secretaris joggingsclub Waregem)







Met de winnares van de koningin Elisabeth wedstrijd reed ik plangas over de Vlaamse wegen richting Aalter. Allez, plankgas met de speed limit ingesteld op 55 of 75 of per uitzondering 95. Tussen Vinkt en Lotenhulle stonden de weiden ferm onder. Man, man, man wat een slijkboel zou dàt worden in de Vorte bossen? En een slijkboel werd het! De modder zoog aan onze zolen. Een gegeven moment zag ik een losgerukte zool uit de modder steken. Net zoals 101 jaar geleden de hand van de vermoorde graaf Henri d'Udekem d'Acoz uit de bosgrond stak. Het was de eerste moord in een reeks van zeven moorden. In het bos zien we de gedenksteen van Henri d'Udekem d'Acoz, familielid van onze Koningin Mathilde.  De gedenksteen vinden we terug in het logo én de aankomstmedaille van de trail. Dankjewel, Running Cremke! (nvdr Running Cremke = organisator van de trail)
 
En de moorden in deze trail houden niet op. We passeren langs kasteel Carpentier, vooral bekend om de nog steeds onopgeloste "Kasteelmoord van Wingene".

Doei, boei, terug naar de trail: fijn om weer eens in mijn geboortestreek te zijn. Vrij van blessures of kwaaltjes kwam ik aan de start. Tussen de letters van de flyer zie je de staat van het parcours: modder over de hele breedte van de boswegels, of plassen tot halfweg de kuiten én soms 10 meter lang. Dankjewel regen. Je kunt niet over de plassen. Je kunt niet langs de plassen. Dus je moet erdoor en je loopt erdoor. Idem dito voor een gracht: je kunt er niet over, je kunt er niet langs, en je moet erdoor, dus je loopt erdoor. En dat is net één van de charmes van de trail. Na afloop vroe iemand: "Hoe heb je de trail ervaren?" Wel, het gaat niet om de eindtijd. Op mijn leeftijd zal ik geen records meer breken. Het gaat om de beleving, het genieten. Genieten van de natuur, de bossen, de vogels en de zon. Genieten van het uitdagend parcours, genieten van iedere meter die je loopt, genieten van de uitdaging: wat zal ik nog waard zijn na twee uur lopen? Genieten van de bevoorrading: thee, rozijnen, chips, water, cola, bananen, ... Genieten van efkes 5 minuten pauzeren. Genieten van dé sfeer tussen de deelnemers. Genieten van een babbelke voor, na én tijdens de wedstrijd. Want een babbelke is toch wel het hoogste geluk, een gesprek aanknopen met iemand die je totaal niet kent, of je nu man of vrouw bent, arm of rijk, blank of niet-blank, jong of oud, ... Oud ben je nooit. Wél ooit te oud om te lopen, nooit om een babbelke te doen, gelukkig te zijn, en terug te blikken op het mooie.

 De trail liep vlot. Efkes lieten de benen zich voelen net voor de bevoorrading. Ik had ook geen iedee hoeveel km of hoe snel ik liep. De bevoorrading met 5 minuten rustpauze kwam op het juiste moment. Nog 11km. Prima, meer of minder moest dat niet zijn. Als een strijder bereikte ik de finish: juist gedoseerd, juist voorbereid. Want mijn lijf van 93kg, het me wat. Met de benen vol melkzuur begon de after-run. Er wachtten 2 tafels vol lekkers. Nog nooit smaakten de warme chocolademelk, de chips en de cola zo lekker. Zo stijf als een plank liep ik een paar cooling-down rondjes op de Aalterse atletiekpiste. En het lijf was terug soepel.

Stilaan ga ik wat minder lopen en wat meer zwemmen, in 't zwembad, het open water en de zee. In augustus wacht me 7km zwemmen in Sluis- Oostkerke. Een nieuwe uitdaging. Zo zijn we, steeds op zoek naar nieuwe uitdagingen.



En die nacht keerde de rust terug in het Blekkerbos. In het licht van de maan en onder de fonkelende sterrenhemel vind de uil zijn muis.


Wist-je-datjes:
Parcours van de trail loopt onder andere door “Gulke Putten” en ook "Vorte Bossen", beide eigendom van Natuurpunt. Natuurpunt geeft de organisatie van de trail voor het tweede jaar op rij toestemming om door deze natuurgebieden te lopen. Daarom werd een donatie gedaan aan Natuurpunt specifiek voor het "project Gulke Putten". Als je eens niet kunt lopen is een wandeling door deze bossen meer dan de moeite waard. Neem je verrekijker mee. Zonnige winterdagen zijn ideaal om vogels te spotten in de kale bomen



Natuurpunt biedt leuke activiteiten: wandelingen met een gids door natuurgebieden én soms ook door  privé-eigendommen, … Info op http://www.natuurpunt.be/

 

Ook bij jou in de buurt is er een lokale afdeling van natuurpunt. Info op http://www.natuurpunt.be/

 

Te onthouden:

jaarlijkse St.-Bernardusloop, zaterdag 16 juni 2016, http://m.joggingclubwaregem.be/
jaarlijkse Biestloop, begin december, in Waregem: http://www.kerstloop-waregem.be/

jaarlijkse Dwars door Grijsloke, eind augustus, http://www.grijsloke.be/


 

'Moorden van Beernem' – fietstocht

Je fietst 22 km met de gids en schrijfster Katrien Ryserhove langs de velden en de bossen van Beernem. Onderweg krijg je op een tiental haltes uitleg over de beruchte moorden van Beernem, de omstandigheden en vooral de daders en slachtoffers en krijg je een drankje aangeboden. (nvdr: rond mijn 18de, in de jaren 80, ging ik luisteren naar de voordrachten van Alfons, de vader van Katrien. Hij trok met zijn voordracht over “De moorden van Beernem” bomvolle parochiezalen.

Prijs fietstocht: € 12,00 per persoon (min. 12 en max. 30 deelnemers)
Info en reservatie:
www.hetmoment.ryserhove.be

'De Moorden van Beernem' werden door Canvas verfilmd als reeks “De bossen van Vlaanderen” en destijds te bekijken op zondagavond. De reeks is beschikbaar in de vlaamse bib.


Met dank aan:

Natuurpunt

De broeders van loopclub Grijsloke: voor het amusement en de foto’s

fotograaf Luc Van Oost. Zijn foto’s vind je als volgt terug: ga naar www.oypo.be en bij Zoek op trefwoord vul je in bostrail Aalter 2016. Luc Van Oost, is ook FB. Zoek de juiste Luc.
Running Cremke en zijn team
De Vélomaoten



Reacties

Social Wall